• Familie Rooks 3x kampioen?

Vandaag zou het zo maar kunnen dat 3 generaties Rooks kampioen met vv Wispolia worden.
    Twee van de drie zijn in het verleden al eens kampioen met vv Wispolia geworden. In de historie van onze vereniging is ons eerste elftal 2x eerder op de eerste plaats geëindigd.
    De 78 jarige Jan Rooks vierde dit heugelijke feit in 1967 en zijn 54 jarige zoon Johan in 1991.

Vandaag, 14 mei 2023, kan de kleinzoon Olaf de derde in het geslacht Rooks worden die dit kunststukje kan evenaren. Dan zijn er nog 3 kleinkinderen van Jan die bij de dames dit ook al eens hebben gepresteerd (Inge, Tessa en Bianca). Je kunt wel zeggen dat ze uit een echte voetbalfamilie komen.
    Nog een feitje is dat de vader van Jan, ook een Jan Rooks, één van de oprichters van vv Wispolia is geweest (samen met Binne Visser, Herman Deekens, Jan Mulder en Piet Minkes).

Tijdens het gesprek dat we hadden kwamen de heren erachter dat ze alle drie 22 jaar oud waren/zijn op het moment dat ze kampioen werden (of kan worden). Olaf hoorde dat de rechtsback positie, die hij in het team bekleedt, ook de positie van zijn vader en Pake was op hun 22 jarige leeftijd. Heit en Pake waren het er overigens over eens dat Olaf voetballend misschien wel de beste van hun drieën is, maar dat zij iets (ahum) gemener en harder waren in het veld. Het zat niet in hun aard dat een speler hun zomaar kon passeren. Toch was het niet zo dat ze heel veel kaarten scoorden. Jan heeft daarna op bijna alle posities gespeeld terwijl Johan met name in de verdediging en/of op het middenveld speelde.

Nog een overeenkomst is dat ze slecht tegen hun verlies kunnen en er slecht op gaan als niet iedereen zich voor de volle honderd procent inzet.
    Olaf is blij dat hij nu bij Wispolia speelt en heeft het prima naar de zin. Van de huidige trainer krijgt hij meer vrijheid om ook acties naar voren te mogen maken. Ook hier is weer een overeenkomst wat genetisch bepaald moet zijn en dat is hun longinhoud. Je zou zeggen dat Olaf niet moe te krijgen is, net als zijn vader en Pake vroeger.

Jan Rooks was in de periode dat Johan actief was in het eerste grensrechter. Met de ervaringen die hij toen heeft opgedaan, probeert hij tegenwoordig bij de thuiswedstrijden de grensrechters te voorzien van live commentaar (wel of geen goede beslissingen).

Helaas heeft Johan nooit zijn afscheidswedstrijd bij Wispolia gehad wat hem wel spijt. De oorzaak lag echter bij hemzelf. De wedstrijd ervoor incasseerde hij een rode kaart.

We hopen dat Olaf vandaag met zijn team kampioen wordt van de 5e klasse A van de KNVB op zondag en dat hij nog lang een vaste waarde voor ons eerste team mag zijn.